Basis recepten
Monica Can
Basis recepten
2 min
13

Sojamelk zelf maken

2 min
13

Sojamelk zelf maken is makkelijker dan je denkt en goedkoper dan sojamelk kopen.

Sojamelk is tegenwoordig haast overal te koop maar als je sojamelk koopt moet je goed opletten en etiketten lezen want vaak wordt er suiker aan toegevoegd of andere toevoegingen die eigenlijk niet nodig zijn.

Daarnaast heb ik nog geen sojamelk gevonden die in glazen (pand) flessen wordt verkocht, alleen maar in tetrapaks en dat is niet echt milieuvriendelijk en draagt ook niet bij aan een leven zonder afval.

En omdat je sojamelk ook goed kunt invriezen kan je makkelijk in 1 keer een grotere hoeveelheid maken en dan invriezen. Ik ben nog aan het uitzoeken of je sojamelk ook kan wecken, dat zou nog handiger zijn en minder ruimte in de vriezer innemen.

Op internet vind je veel verschillende recepten van sojamelk en ik ben aan het experimenteren geslagen met de recepten en uiteindelijk heb ik voor mezelf een recept gevonden waarmee ik het beste resultaat behaal. Persoonlijk hou ik namelijk niet zo van de smaak van sojamelk en met dit recept krijg je een sojamelk die niet zo’ n plantaardige smaak heeft en je bijvoorbeeld goed kunt gebruiken voor een soja latte of matcha latte.

 

sojamelk zelf maken

 

 

Sojamelk zelf maken

Om 1 liter sojamelk te maken heb je volgende ingrediënten nodig:

– 120 g biologische sojabonen

– 1 liter water

Het is belangrijk om biologische sojabonen te nemen want anders heb je de kans dat je genetisch gemanipuleerde sojabonen krijgt. Bij biologische sojabonen weet je zeker dat ze verantwoord geteeld zijn en ook geen schade hebben aangericht aan de natuur.

Recept

Je begint met weken en ontvliezen van de sojabonen

Was de sojabonen en week ze in ruim water gedurende 10-16 uren. Ik laat ze meestal een nacht weken.

Hoewel niet noodzakelijk kan je de vliezen van de sojabonen verwijderen door de sojabonen na het weken te kneden en de losgekomen vliezen weg te spoelen met water. Als het merendeel van de vliezen verwijderd is kan je meer sojamelk uit de sojabonen persen.

Blancheren van de sojabonen: dit is ook niet noodzakelijk maar het vermindert de bonensmaak van de sojamelk (ik doe dit zelf altijd). Dit blancheren is heel simpel je brengt een pan met water aan de kook en doet dan de sojabonen in het kokende water en laat ze enkele secondes te koken. Dan giet je ze af in een vergiet.

Doe nu de sojabonen in een blender of keukenmachine (het gaat ook met een staafmixer alleen dan duurt het wat langer) en mix de geweekte sojabonen in 1 liter water. Hoe langer je mixt hoe beter het rendement wordt. Normaal is een mixtijd van 2 minuten voldoende.

Neem dan een kaasdoek, notenmelkzak of een schone theedoek, giet hier het mengsel door en knijp goed uit. Vang de sojamelk op. Het onoplosbare residu, dat okara wordt genoemd, kan verwerkt worden in brooddeeg, je kunt er hummus van maken (recept vind je in het sandwichspread e-book) of als lekkere taartvulling.

Dan ga je de sojamelk koken

Verhit de sojamelk tot het kookpunt (goed roeren) en laat het 10 minuten koken. Na het afkoelen is de sojamelk klaar en kan je ze nog 3 dagen bewaren in de ijskast. Of je kunt de sojamelk prima in kleine porties invriezen.

Optioneel kan je de sojamelk nog op smaak brengen door er een beetje zout toe te voegen (koemelk bevat van nature ook veel zout).

Reacties
Categorieën