Waarom ik geen goede voornemens maak!

Aan het eind van het jaar en het begin van het nieuwe jaar maken veel mensen goede voornemens. Het zijn vaak de bekende voornemens: stoppen met roken, afslanken, meer tijd voor ontspanning, tijd voor jezelf.

Elk jaar op 1 januari maken we een nieuwe start en nemen ons voor om het dit jaar anders te doen. Traditiegetrouw nemen we ons voor minder te drinken, meer te sporten en vaker leuke dingen met de kinderen te doen. Een nieuw jaar is als een schoon schrift of een schone lei waarin je alles anders kunt gaan doen.

En meestal mislukken deze voornemens al in de eerste maand van het nieuwe jaar. En dat was bij mij ook altijd het geval. Hoe vaak ik al niet begonnen ben met afslanken, meer sporten, minder stress etc. op 1 januari en er dan uiterlijk in februari achter te komen dat het weer niet gelukt was om het vol te houden. Ik ben er dus een paar jaar geleden mee gestopt om aan het eind van het jaar goede voornemens te maken. En dat geeft zo ontzettend veel rust.

Hoe komt het toch dat 90% van de goede voornemens tot mislukken gedoemd zijn? Terwijl we allemaal zo enthousiast beginnen? Dat komt omdat we niet goed weten wat er moet gebeuren om deze goede voornemens een onderdeel te maken van wie we zijn.

Want het aanleren van elke nieuwe gewoonte is lastig en kost tijd. Ons brein kiest meestal de weg van de minste weerstand: door blijven gaan met het oude gedrag.  Zo zitten we als mens nu eenmaal in elkaar.

En daarnaast worden de meeste goede voornemens gemaakt rondom de jaarwisseling en dit is eigenlijk een uitzonderlijk slecht moment om je leven over een andere boeg te willen gooien. Je hebt net de feestdagen achter de rug, januari is meestal al een sombere, depressieve maand en nu moet je ook nog je gewoontes gaan veranderen. Dat wil je brein helemaal niet, die heeft al genoeg te stellen met overgang van de warme gezellige decembermaand naar het koude januari.




Natuurlijk wel. Want hoewel de meeste goede voornemens falen, kennen we allemaal wel iemand die het wel is gelukt. Of misschien is het jezelf ook al een keer gelukt.

Je kunt namelijk je gewoontes heel goed aanpassen door een 4 stappen traject te doorlopen en zo de gewoontes te integreren in je leven.  Onderzoek heeft uitgewezen dat het minimaal 3 weken duurt voordat je een gewoonte hebt geïntegreerd in je leven.

Maar dit hoeft niet speciaal op 1 januari, dat kan op elke dag van het jaar 😁.

Ik doe dus niet aan goede voornemens op 1 januari maar wil natuurlijk wel mijn leven verbeteren. Ik streef er altijd naar om de beste versie van mijzelf te zijn. En dit hoeft niet in één keer, maar gaat stapje voor stapje. Ofwel gewoonte na gewoonte.

Voor iedere gewoonte die je wilt veranderen geldt dat je brein een bepaald patroon doorloopt. Dit patroon bestaat uit drie stappen die je volgt om gedrag automatisch te herhalen, zodat het uiteindelijk een gewoonte wordt. Door je bewust te zijn van dit patroon kun je meer invloed uitoefenen op nieuwe gewoontes aanleren of een slechte gewoonte veranderen.

Ik heb voor mezelf een habit tracker ontwikkeld waarmee ik nieuwe gewoontes veel makkelijker kan aanleren en volhouden.

En door deze gewoontes te koppelen aan de visie die ik voor mijn leven heb ontwikkeld, hebben ze veel meer waarde. En ben ik meer gemotiveerd om ze vol te houden. Daarnaast beloon ik mezelf ook als ik nieuwe gewoontes vol houdt. En dat werkt zeer goed.

Daarom heb ik  besloten om van mijn 4 stappen systeem en habit tracker een nieuwe workshop te gaan maken zodat iedereen die hier interesse in heeft op een simpele, intuïtieve manier zijn/haar gewoontes kan veranderen. En zo je leven stapje voor stapje mooier te maken.

De workshop is nog niet helemaal klaar maar ik zou het wel leuk vinden als je mij laat weten of je hier interesse in zou hebben.

Wil je meer weten? Vul dan dit formulier in om op de wachtlijst geplaatst te worden. Je krijgt van mij dan zo snel mogelijk meer informatie en het is natuurlijk geheel vrijblijvend.

Reactie plaatsen