Page content

8 tips voor meer tijd

8 tips voor meer tijd

We hebben het allemaal druk met werk, huishouden, vrienden en familie, social media etc. etc. . Hoe blijft er dan nog tijd over om te consuminderen en zelf je eigen producten te maken? Een probleem waar ik zelf ook vaak mee worstel maar ik kan het tegenwoordig prima oplossen door met een goede planning te werken. Vandaag deel ik mijn  8 tips voor meer tijd.

8 tips voor meer tijd

Laten we eerlijk zijn: als je wilt beginnen met consuminderen en minder afval te produceren dan kost dat in het begin gewoon extra tijd. Je bent er niet aan gewend om zelf je producten te maken, je moet anders inkopen en vaak ook naar andere winkels of bijv. de markt. En het aanleren van nieuwe gewoontes kost vaak tijd en moeite.

En hoe krijg je het voor elkaar om zelf je brood te bakken, jam te maken en zonder pakjes te koken als je al een drukke baan hebt, wellicht heb je kinderen, huisdieren en zorg je ook nog voor je ouders. Dan kan je voornemen wel goed zijn maar vaak wordt je ingehaald door het leven zelf.

Vandaag deel ik mijn tips met je voor meer productiviteit zodat het jou ook lukt om met meer rust toch te consuminderen en tijd te vinden voor die dingen die belangrijk zijn in je leven.

8 tips voor meer tijd

1. Maak een goede planning

Dit is voor mij het allerbelangrijkste, sinds ik met een goede planning werk krijg ik veel meer gedaan.  Als je met een planning gaat werken moet je even kijken wat voor jou het beste werkt, een tijdschema of een to do lijstje. En of je liever digitaal werkt of op papier.

Ik werk zelf met een Passion planner, dit is een agenda met een superfijn systeem voor het plannen van je leven.  Het ziet eruit als een normale agenda, maar is meer dan dat. Je begint het jaar met doelen, dingen die je wilt bereiken. Dan ga je dat in kleine stukjes opdelen die je kunt meenemen in je maandschema. Elke maand heb je een overzicht en kan je ook terugkijken op de afgelopen maand. Het is zowel zakelijk als privé, wat ik erg handig vindt want nu heb ik alles bij elkaar.

Helaas is de Passion planner alleen in Amerika te bestellen en in het engels. maar ze versturen wereldwijd. Ik heb die van mij ook naar Nederland laten sturen.  Een gewone agenda of schrift kan natuurlijk ook. Het is maar net waar je zelf het makkelijkste mee werkt.

Als je liever digitaal werkt dan is Remember the Milk een veelgebruikt en gratis systeem. Ook heel handig op je smartphone.

Maar er zijn natuurlijk nog veel meer planners die je kunt gebruiken.

Maak elke week een planning

Ik maak zelf elke week op zondag mijn weekplanning, ik ga er even voor zitten en kijk wat ik die week gedaan wil hebben. Dit plan ik dan in grote lijnen, ik laat hierbij wel ruimte over voor onvoorziene omstandigheden. In de week kijk ik dan iedere ochtend in mijn planner en maak een lijstje van dingen die ik die dag wil doen. Het werkt echt super motiverend om dingen van je lijst af te kunnen strepen! En als ik door onvoorziene omstandigheden  iets op mijn lijst had wat ik niet gedaan heb zet ik dat weer op mijn lijst voor de volgende dag.

Sinds ik op deze manier werk merk ik dat ik veel meer rust in mijn leven heb, georganiseerder ben en meer gedaan krijg. Eerlijk is eerlijk, het lukt niet allemaal meteen maar al doende leer je.

En om te kunnen leven naar je planning heb ik hier nog wat tips voor je:

2. Plan niet teveel op een dag

Waarschijnlijk wil je (net zoals ik) veel te veel doen op een dag en maak je je lijst veel te lang. Maar dat is niet erg realistisch, de reden om een lijstje te maken is juist om te zorgen dat je productief blijft en niet teveel tegelijk probeert te doen. Hou je lijstje dus kort om het zo overzichtelijk mogelijk te houden.

3. Wees niet altijd voor iedereen bereikbaar

Het is tegenwoordig heel normaal dat we altijd en overal bereikbaar zijn. En we krijgen van alles een notificatie. Niet alleen piept onze telefoon als er weer iets gebeurd op Facebook, Pinterest en Instagram en co. Maar ook de apparaten in huis zoals de wasmachine, wasdroger en vaatwasser piepen als ze klaar zijn! En dat kan erg afleidend zijn.

Als je iets echt met volle aandacht wilt doen zet dan alle notificaties uit.  Je hoeft echt niet altijd voor iedereen en alles bereikbaar te zijn.  Sinds ik zelf besloten heb om nog maar eens per dag in de ochtend  mijn mail en sociale media te beantwoorden (ja. ook de zakelijke) krijg ik veel meer gedaan per dag omdat ik niet constant afgeleid wordt en ongeplande dingen tussendoor ga doen.

4. Zeg eens vaker nee

Je mag best wat vaker nee zeggen tegen andere mensen als ze je vragen om iets te doen. Je hoeft niet altijd ja te zeggen tegen iedereen alleen maar om ze tevreden te houden. Jij bent verantwoordelijk voor je eigen planning, en als iets niet in jouw planning past dan mag je dat eerlijk zeggen.

En zeg ook eens vaker nee tegen jezelf, je hoeft niet alles te kunnen of te doen alleen omdat anderen dat ook doen. Kies alleen voor die dingen die voor jou echt belangrijk zijn en waar jij je goed bij voelt. Minder is meer!

5. Zorg voor een opgeruimd huis

Een opgeruimd huis zorgt dat je minder afleiding hebt. Als je aanrecht vol met troep staat waar je de hele dag tegenaan kijkt, je niets kan vinden op je bureau omdat het vol met stapels papieren ligt dan  gaat het je niet lukken om productief te zijn.

Hoe vaak kijk je niet om je heen en denk je: ik moet dat nodig opruimen! Een opgeruimd huis geeft rust en het maakt huishoudelijke taken een stuk makkelijker.

Ik heb veel gehad aan het boek ‘Opgeruimd’ van Marie Kondo. Sinds ik een groot deel van haar tips toepas is mijn huis echt opgeruimd en blijft het ook opgeruimd.

6. Doe je boodschappen 1 x per maand

Een aantal maanden geleden ben ik begonnen met mijn boodschappen 1 x per maand te doen. Alleen verse producten die kort houdbaar zijn koop ik nog 1 x per week of 1 x per 2 weken. En ik moet zeggen dat dit echt enorm veel tijd spaart en mij enorm veel rust geeft. Ik heb er ook een artikel over geschreven. Hier kan je meer lezen over de maandboodschappen 

7. Zorg voor handige huishoudhulpjes.

Consuminderen wil niet zeggen dat je alle elektrische apparaten uit je huis moet gooien maar zoek juist die apparaten die je leven echt makkelijker maken als je veel producten zelf wilt maken. Een goede keukenmachine kan je veel werk uit handen nemen door bijv. deeg te kneden, groente te snijden etc. etc. Ik heb zelf vorig jaar een Thermomix aangeschaft, een enorm duur apparaat maar hij neemt mij zo ontzettend veel werk uit handen dat deze Thermomix zijn geld meer dan waard is.

Mijn Thermomix maakt onder meer de pindakaas, notenboter, alle plantaardige melk en bijv. jam in een handomdraai en spaart heel veel tijd en werk. Ook brooddeeg, pudding, cakebeslag, aardappelpuree etc. etc. wordt in de Thermomix gemaakt.

En tegenwoordig hebben ook andere merken (zelfs de Aldi) keukenmachines die kunnen koken en goedkoper zijn dan de Thermomix, dus het is zeker de moeite waard om daar eens naar te kijken als je veel dingen zelf maakt.

Ook mijn pressure canner en weckketel zorgen ervoor dat ik altijd potten met groenten, bonen en aardappelen op voorraad heb. Dat is een zaterdag werk en dan heb ik weer maandenlang plezier van mijn weckvoorraad.

8. Zorg voor ontspanning

Zet ook dingen in je planning die je helpen te ontspannen. Denk eens na over wat ontspannend is voor jou. Lees je graag een boek? Of krijg je je hoofd vrij tijdens het sporten? Misschien doe je wel graag iets creatiefs of neem je graag een warm bad.

Zorg dat je dat ook inplant! Het leven draait niet alleen om werken en dingen gedaan krijgen. Je productiviteit verhoogd juist als je ook dingen doet waar je blij en ontspannen van wordt. Dus maak die relaxmomenten tot prioriteit.

Wat doe jij om al het werk gedaan te krijgen? Heb je nog andere tips, deel ze dan met ons.

Comment Section

2 reacties op “8 tips voor meer tijd


Door wilma triest op 26 februari 2017

Pffff heerlijk wanneer je zo georganiseerd kan zijn. Mij lukt dat niet, mijn huis is altijd een chaos, hoewel we maar met zijn tweeën zijn. In mijn hoofd krijg ik het ook niet op een rijtje. Dat is mijn hele leven al zo geweest. Je leert er wel mee leven op den duur. Ik heb weleens met een huishoudagenda gewerkt en dat werkt redelijk, niet geweldig omdat ik me er niet altijd aan houd. Het is inderdaad heerlijk wanneer je iets van je lijstje kan afstrepen om met het volgende verder te gaan. Ik heb zelfs wel eens mn lijstjes vereenvoudigd zodat ik meer kon afstrepen, dus ipv stofzuigen, de sl.kamer stofzuigen, de hal stofzuigen, de h.kamer stofzuigen. Meer weg te strepen en erg motiverend. Verder dan dat ben ik nooit gekomen, zoals ik al zei, ik ben veel te chaotisch.


Door Monica-Can op 27 februari 2017

Ik was ook niet altijd zo georganiseerd hoor, ik kon ook echt chaotisch zijn en was net als jij, af en toe met een agenda of to do lijst in de weer en dan hield ik het weer niet vol. Maar de laatste paar maanden ben ik er echt goed mee aan de slag en nu ik het resultaat merk dat ik veel meer gedaan krijg en rust in mijn hoofd heb is het veel makkelijker om vol te houden. Alleen een lijstje is toch ook al prima. Gewoon doen wat bij jou past.

Plaats een reactie


*