Wat is een pro metabolic lifestyle?

Vorige week deelde ik in mijn blogpost 'Terug naar traditie, waarom ik niet meer vegan eet' dat ik nu ben overgestapt naar traditionele voeding en dit sinds kort combineer met de pro metabolic lifestyle. Omdat er zo ontzettend veel reacties op dat bericht zijn gekomen wil ik vandaag een korte uitleg geven over wat in mijn ogen een traditionele voeding en een pro metabolic lifestyle is.

Ik begin met dat deel van mijn voeding waar ik al langer mee bezig ben en dat is 'traditionele voeding' of wat in het engels ook wel 'cooking from scratch' wordt genoemd. Dus eten zonder bewerkte/kant en klaar producten en zelf koken met verse ingrediënten. Eigenlijk eten zoals onze voorouders dat deden.

Toen ik voor het eerst van deze voeding hoorde (volgens mij was dat zo'n 2 jaar geleden) sprak mij dat meteen aan. Deze manier van eten is gebaseerd op de bevindingen van de tandarts Weston A. Price. En komt er in het kort op neer dat goede voeding dus bestaat uit verse ingrediënten die op de juiste manier bereid worden. En ook vlees en zuivel behoren tot het menu.

Maar dan geen standaardvlees uit de supermarkt maar bij voorkeur rundvlees en kip van dieren die een vrij leven hebben gehad, gras hebben kunnen eten en niet gevoerd zijn met graan en/of soja producten (zoals het meeste vlees uit de supermarkt). En natuurlijk bij voorkeur biologisch.  En zoals vroeger worden alle delen van het dier gegeten dus ook orgaanvlees zoals lever, hart, nieren e.d.

Mocht je nu al gruwelen bij het idee van orgaanvlees, je bent niet alleen. We zijn dat in onze hedendaagse maatschappij niet meer gewend. En eerlijk gezegd, het enige orgaanvlees wat ik momenteel eet is lever. Voor alle andere organen moet ik ook nog een drempel overwinnen. En ze zijn daarnaast ook niet meer makkelijk te verkrijgen in onze maatschappij. Maar er zijn voldoende culturen waar orgaanvlees nog heel gewoon is en zelfs als delicatesse wordt gegeten.

Ook bouillon getrokken van botten is een belangrijk onderdeel van de traditionele voeding. Bottenbouillon bevat namelijk heel veel collageen.Onze gewrichten, botten, spieren, maar ook haren en nagels bestaan uit collageen. Een belangrijke bouwstof dus voor ons lichaam.

Zuivelproducten

Zuivelproducten horen ook bij de traditionele voeding. Vooral gefermenteerde zuivel zoals melkkefir, boter en kaas zijn erg belangrijk.

En met melk wordt rauwe weidemelk bedoelt. Dus koeien die in de zomer in de wei staan en in de winter met gras/hooi gevoerd worden. En bij voorkeur dus rauw en niet gepasteuriseerd en zeker niet gehomogeniseerd. Want door deze processen gaan alle goede eigenschappen van de melk verloren. Dus ook hier geen standaard supermarkt melk. Kaas en boter worden gemaakt van weidemelk en hier ook weer bij voorkeur van rauwe melk.

Noten en granen

Verder worden noten/zaden en granen geweekt voor gebruik Deze bevatten namelijk veel fytinezuur en fytinezuur is voor ons mensen slecht verteerbaar. Door ze te weken verminder je de hoeveelheid fytinezuur. Zoals bijvoorbeeld bij mijn granola recept (daar vind je ook meer informatie over fytinezuur). Of bij granen maak je hier bijvoorbeeld zuurdesem brood van.

Groente en fruit

Groente wordt vaker gekookt om het voor het lichaam beter en makkelijker opneembaar te maken. En dus minder vaak rauw gegeten. En ook fermenteren is een belangrijk onderdeel bij traditionele voeding.

Om deze blogpost niet te lang te maken zal ik nu verder gaan met de pro metabolic lifestyle en binnenkort nog een uitgebreider artikel schrijven over Weston A. Price en zijn bevindingen.

En ik ga zeker ook met je delen waar je in Nederland goed vlees en zuivel kunt krijgen. Zodat we die bedrijven, die nog staan voor goede levensmiddelen, samen kunnen ondersteunen.




Als je op internet in het Nederlands gaat zoeken op pro metabolic lifestyle dan vind je eigenlijk helemaal geen informatie. Er komen wel een paar dieet sites naar boven met een dieet voor je metabolisme maar dat is nou net wat een pro metabolic lifestyle niet is. Het is absoluut geen dieet. Hoewel er ook steeds meer Engelstalige sites zijn die er wel een dieet van maken.

Pro metabolic eten is eten om je metabolisme te ondersteunen. En het is een lifestyle die alles te maken heeft met bewustzijn. Niet alleen op het gebied van voeding maar ook hoe je je voelt, stressvermindering en hoe je leefomgeving is. Maak je bijvoorbeeld schoon met chemische producten en krijg je op die manier alsnog schadelijke stoffen binnen. Of maak je schoon met natuurlijke producten en zorg je goed voor jezelf en je omgeving. Neem je de tijd voor je maaltijden of schrok je alles snel naar binnen terwijl je naar de tv aan het kijken bent of achter je bureau zit op het werk. Zorg je voor voldoende slaap om te herstellen? Dit zijn allemaal onderdelen van een pro metabolic leven.

Qua eten zijn er bij de pro metabolic lifestyle geen verboden. Het richt zich er juist op om te zorgen dat je alle goede voedingsstoffen binnenkrijgt van alle drie de belangrijke groepen (macro nutriënten): koolhydraten, eiwitten (proteïne) en vetten. Er zijn geen producten die je niet mag eten. Alhoewel ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat het een goed idee is om niet al die overbewerkte voeding te eten die de levensmiddel industrie ons door de strot probeert te duwen.

Diëten zijn nooit een goed idee. Ze zorgen ervoor dat je faalt voordat ze beginnen..


Er zijn geen verboden maar er zijn wel een aantal richtlijnen die je kunt aanhouden om te eten voor je metabolisme. Dus om te eten om je stofwisseling te ondersteunen en zo alle cellen in je lichaam van goede voedingsstoffen te voorzien. En dit zijn richtlijnen die lijnrecht ingaan tegen een aantal zeer populaire dieetvormen op dit moment.

  1. Zorg dat al je maaltijden een goede verhouding bevatten van koolhydraten, eiwitten en vetten. Dit houdt je bloedsuikerspiegel in balans en zorgt ervoor dat je geen pieken in bloedsuiker krijgt tijdens de dag.
  2. Vermijd zoveel mogelijk sterk bewerkte voeding zoals bijvoorbeeld cornflakes, kant- en klaar maaltijden, lang houdbare melk, kant en klare toetjes uit het koelvak etc.
    Deze producten bevatten vaak veel ingrediënten waar ons lichaam niets mee kan en die schadelijk kunnen zijn voor onze gezondheid.
  3. Eet elke 3 uur een maaltijd of snack die dus bestaat uit koolhydraten, eiwitten en vetten.
  4. Eet je eerste maaltijd binnen 30 minuten na het opstaan. En ga nooit sporten met een lege maag.
  5. Eet altijd een snack voor je naar bed gaat om je lichaam en vooral je lever voldoende voedingsstoffen te geven om de nacht door te komen en al het belangrijke werk te doen.

Vooral de laatste 3 regels waren voor mij echt nieuw. Door mijn traditionele voeding had ik geen moeite met het vermijden van bewerkte voeding en gezonder eten.

Maar ik was geen regelmatige eter. Ik kan rustig uren zonder eten werken als ik bijvoorbeeld zoals nu een artikel aan het schrijven ben. Ik heb dan ook geen honger. En ik ging elke dag wandelen of sporten zonder iets te eten. Mij was namelijk jaren geleden verteld dat dit beter was om af te vallen. Dus ik wandelde of sportte al minstens 15 jaar lang meteen na het opstaan zonder iets te eten. En ook deed ik vaak aan intermittent fasten en at 's avonds na het avondeten niets meer.

Het heeft echter nooit geholpen want ik ben er niet slanker (of gezonder) van geworden 😊.  En ik voelde me heel vaak 's ochends een paar uur na het ontbijt heel erg moe. En dat vond ik altijd zo vreemd omdat ik toch een gezond ontbijt at. En wat ik ook deed, koolhydraten weglaten, eiwitten weglaten of vet weglaten. Het maakte allemaal niet uit. Rond 12 uur kwam de dip.

En nu eet ik sinds een maand volgens de pro metabolic richtlijnen en mijn vermoeidheid is weg. Dat is het eerste pluspunt voor mij en een reden om door te gaan met deze leefstijl.

En mijn eerste maaltijd elke ochtend voor ik ga wandelen, is een banaan en een glas melkkefir. Zoals op de foto hierboven.

Het weer in orde brengen van mijn lichaam, dat jarenlang geleefd heeft van kant- en klaar maaltijden, magere melk, zoetstoffen en light frisdranken en 20 jaar kunstmatige hormonen heeft gekregen van de pil (ooo zo slecht voor je lichaam, maar dat wist ik toen nog niet). Dat zal wel even duren. De overstap naar traditionele voeding een aantal jaar geleden was een goede start en ik voel dat de pro metabolic lifestyle me hier verder op weg gaat helpen.

Ik ben ook nog aan het leren, maar zal mijn reis en tips op het gebied van een pro metabolic lifestyle de komende tijd graag met je delen.

In volgende blogposts zal ik wat meer ingaan op de richtlijnen en natuurlijk ga ik ook recepten met je delen. Bijvoorbeeld op het gebied van zuurdesem, fermenteren, traditionele voeding maar ook aromatherapie. Want ook dat past in een pro metabolic lifestyle. Of zoals bovenaan mijn homepage staat: Natuurlijk leven in overvloed! En dat op alle vlakken van je leven.

Heb jij al ervaringen met traditionele voeding of de pro metabolic lifestyle? Of wil je graag meer specifieke artikelen of recepten van mij zien? Plaats dan hieronder een reactie, dan kan ik ermee aan de slag gaan.


Jolanda van Dieren
Door

Jolanda van Dieren

op 22 Nov 2022

Leuk dat je er in springt. Ik moet zeggen dat ik er wel al aardig wat van weet (mijn zoon is fan) maar voor mezelf heb ik twijfels... Net als jij... Intermittent fasting...na de avond maaltijd niet meer eten..En nog wat van die dingetjes...ik ga proberen!

Annita
Door

Annita

op 25 Nov 2022

Interessant onderwerp. Lees en leer er graag meer over.

Monica Can
Door

Monica Can

op 25 Nov 2022

Leuk, ik ga er in de toekomst zeker meer over delen. Dank je wel voor je reactie.

Cornelia
Door

Cornelia

op 27 Nov 2022

zo herkenbaar, Monica. Denken dat je het goed doet en het levert niet op. Graag meer!

Kiki
Door

Kiki

op 27 Nov 2022

Hartelijk dank voor je informatie. Het is een lifestyle die me heel erg aanspreekt. Gewoon omdat het - voor zover de informatie tot nu toe - niet zo ingewikkeld is. Niet de hele dag bezig moeten zijn met opletten of je iets wel of niet mag eten!👍👍👍

Monica Can
Door

Monica Can

op 28 Nov 2022

Precies, dat is waar het om gaat. Een goede basis waarmee je heel veel kunt combineren en geen verboden.

Carolien Meulendijks
Door

Carolien Meulendijks

op 27 Nov 2022

Hoi Lenny het is eigenlijk een koolhydraat-arme aanpak als ik het goed begrijp. Wat betreft die bottenbouillon maak ik tegenwoorrdig in de slowcooker en laat hem zo 48 uur pruttelen dan is de bouillon lekker zoet van smaak en de slowcooker is goedkoper ❤

Monica Can
Door

Monica Can

op 28 Nov 2022

Het is geen koolhydraat arme aanpak. Koolhydraten zijn juist belangrijk, maar ook eiwitten en vetten. Het is eigenlijk altijd een goede balans van die drie samen. Bottenbouillon in de slowcooker is echt een super idee. Ik heb geen slowcooker meer maar ik laat de bouillon ook altijd minstens 24-36 uur trekken op de sudderstand van mijn keramische kookplaat.

Nicole Haan
Door

Nicole Haan

op 27 Nov 2022

Ik kijk nu al uit naar je volgende blog. Als diabeet type 1 probeer ik de koolhydraten zo veel mogelijk te beperken (zodat ik ook de toe te dienen hoeveelheid insuline kan beperken) dus ik ben razend benieuwd naar het vervolg en hoe het bij mij past.

Mita
Door

Mita

op 27 Nov 2022

als ik zo lees start ik mijn ontbijt dus goed, banaan havermout veenbessen en wat kaneel. Ik doe daar ook nog wat honig bij van de imker, niet uit de supermarkt. Ik vraag me nu af soja yoghurt is dat ok. Ik moet erg oppassen met zuivel voor mijn darmen

Monica Can
Door

Monica Can

op 28 Nov 2022

Dat is inderdaad een super ontbijt en nog lekker ook. Met mate geconsumeerd schijnt soja geen kwaad te kunnen en soja yoghurt is een gefermenteerd product. Dat is goed. Misschien kan je het afwisselen met kokosyoghurt of haveryoghurt. En als je het nog beter wilt doen, dan laat je de haver alvast de avond van tevoren in de yoghurt weken. Dan breekt ook het fytinezuur nog af. Is het nog gezonder 😁

Mita
Door

Mita

op 03 Dec 2022

ik probeer ook om geitenyoghurt te vinden omdat ik zuivel van geiten en schapen wel beter verdraag. Ik vervang koekaas regelmatig door die 2 zuivelproducten

Monica Can
Door

Monica Can

op 05 Dec 2022

Als je die kunt vinden is dat inderdaad een prima vervanging. Gelukkig zie je die producten wel steeds vaker verschijnen. Het beste is dan natuurlijk wel biologische kwaliteit en van gras gevoerde dieren. (ook beter voor de dieren).

chris
Door

chris

op 27 Nov 2022

Ik volg met veel interesse... graag ook tips voor goeie winkels voor vlees en zuivel in Belgie....

Monica Can
Door

Monica Can

op 28 Nov 2022

Oei, dat wordt voor mij moeilijk omdat ik niet in België woon. Maar ik hoop dat andere Belgische lezers ons kunnen helpen met goede adressen.

Inge Chakravarty
Door

Inge Chakravarty

op 27 Nov 2022

Dit heeft ook mijn grote interesse. Je hoort zó veel: dit is goed, dát is goed. Pffff. Nu hoorde ik laatst dat eiwitten in de ochtend goed zouden zijn om de dag goed te beginnen. Hoe denk jij daarover? Moet je álle noten weken, ook walnoten ?

Monica Can
Door

Monica Can

op 28 Nov 2022

Het beste kan je elk maaltijd een combinatie maken van eiwitten, koolhydraten en een beetje vet. Dan blijft je bloedsuikerspiegel stabiel. Dus ja, eiwitten in de ochtend zijn goed. En ja, je weekt alle noten. Het is eigenlijk heel makkelijk. Je weekt de noten 24 uur in water met een klein beetje zout en laat ze dan in de oven of in een voedseldroger drogen. Ik zal er een blogpost van maken.

Yvonne
Door

Yvonne

op 28 Nov 2022

Heel erg interessant, kan dit ook helpen bij Hashimoto? Ik kijk uit naar je verdere blogs 🥰

Monica Can
Door

Monica Can

op 01 Dec 2022

Ja, een prometabolic lifestyle is er ook op gericht je hormonen in balans te brengen en kan een positief effect op de schildklier hebben. Ik zal hier in andere artikelen zeker nog meer over delen.

Ria Kuppens
Door

Ria Kuppens

op 28 Nov 2022

Ik geniet van je blogpost en leer er veel van bij! Ik moet heel erg uitkijken met mijn darmen! Ik kijk al uit naar de volgende!

Tessa
Door

Tessa

op 29 Nov 2022

Inspirerend, dus graag meer! Ik heb de Paleo lifestyle gevolgd en dat hielp bij wispelturige darmen, maar ik kreeg bedenkingen bij de hoeveelheid noten (waar ook veel mee gebakken wordt). Fijne tip, dat weken! Erg benieuwd naar adressen voor rauwe zuivel.

Monica Can
Door

Monica Can

op 01 Dec 2022

Paleo helpt bij je darmen maar prometabolic is ook zeer goed voor je darmen. Er is ook veel aandacht voor de darmgezondheid. En daar ligt ook mijn interesse want ik ben van mening dat een goede darmwerking zo ontzettend belangrijk is voor je gezondheid. De adressen komen er binnenkort aan.

Daphne
Door

Daphne

op 01 Dec 2022

Hoi Monica, super goed artikel dankjewel! En fijn ook iets meer NL georiënteerd want inderdaad, ik haal ook mn info voornamelijk uit de vs. kom maar op met recepten en jouw nieuwe bevindingen rondom dit topic. Ik volg! Dank!!

Monica Can
Door

Monica Can

op 01 Dec 2022

Leuk, ja en zelfs in de VS zijn de richtlijnen rondom Prometabolic zo ontzettend verschillend. Er zijn ook mensen die er weer een dieet van maken met verboden e.d. En dat is nu net niet de bedoeling. Ik zal er ook mijn eigen ervaring en inzichten in verwerken. Heb al veel plannen voor 2023 😁.

Reactie plaatsen