prometabolic lifestyle
Pro metabolic lifestyle
Monica Can
Pro metabolic lifestyle
6 min
43

Wat is een pro metabolic lifestyle?

6 min
43

Vorige week deelde ik in mijn blogpost 'Terug naar traditie, waarom ik niet meer vegan eet' dat ik nu ben overgestapt naar traditionele voeding en dit sinds kort combineer met de pro metabolic lifestyle. Omdat er zo ontzettend veel reacties op dat bericht zijn gekomen wil ik vandaag een korte uitleg geven over wat in mijn ogen een traditionele voeding en een pro metabolic lifestyle is. 

Traditionele voeding

Ik begin met dat deel van mijn voeding waar ik al langer mee bezig ben en dat is 'traditionele voeding' of wat in het engels ook wel 'cooking from scratch' wordt genoemd. Dus eten zonder bewerkte/kant en klaar producten en zelf koken met verse ingrediënten. Eigenlijk eten zoals onze voorouders dat deden. 

Toen ik voor het eerst van deze voeding hoorde (volgens mij was dat zo'n 2 jaar geleden) sprak mij dat meteen aan. Deze manier van eten is gebaseerd op de bevindingen van de tandarts Weston A. Price. En komt er in het kort op neer dat goede voeding dus bestaat uit verse ingrediënten die op de juiste manier bereid worden. En ook vlees en zuivel behoren tot het menu. 

Maar dan geen standaardvlees uit de supermarkt maar bij voorkeur rundvlees en kip van dieren die een vrij leven hebben gehad, gras hebben kunnen eten en niet gevoerd zijn met graan en/of soja producten (zoals het meeste vlees uit de supermarkt). En natuurlijk bij voorkeur biologisch.  En zoals vroeger worden alle delen van het dier gegeten dus ook orgaanvlees zoals lever, hart, nieren e.d. 

Mocht je nu al gruwelen bij het idee van orgaanvlees, je bent niet alleen. We zijn dat in onze hedendaagse maatschappij niet meer gewend. En eerlijk gezegd, het enige orgaanvlees wat ik momenteel eet is lever. Voor alle andere organen moet ik ook nog een drempel overwinnen. En ze zijn daarnaast ook niet meer makkelijk te verkrijgen in onze maatschappij. Maar er zijn voldoende culturen waar orgaanvlees nog heel gewoon is en zelfs als delicatesse wordt gegeten. 

Ook bouillon getrokken van botten is een belangrijk onderdeel van de traditionele voeding. Bottenbouillon bevat namelijk heel veel collageen. Onze gewrichten, botten, spieren, maar ook haren en nagels bestaan uit collageen. Een belangrijke bouwstof dus voor ons lichaam.

Zuivelproducten

Zuivelproducten horen ook bij de traditionele voeding. Vooral gefermenteerde zuivel zoals melkkefir, boter en kaas zijn erg belangrijk.

En met melk wordt rauwe weidemelk bedoelt. Dus koeien die in de zomer in de wei staan en in de winter met gras/hooi gevoerd worden. En bij voorkeur dus rauw en niet gepasteuriseerd en zeker niet gehomogeniseerd. Want door deze processen gaan alle goede eigenschappen van de melk verloren. Dus ook hier geen standaard supermarkt melk. Kaas en boter worden gemaakt van weidemelk en hier ook weer bij voorkeur van rauwe melk. 

Noten en granen

Verder worden noten/zaden en granen geweekt voor gebruik Deze bevatten namelijk veel fytinezuur en fytinezuur is voor ons mensen slecht verteerbaar. Door ze te weken verminder je de hoeveelheid fytinezuur. Zoals bijvoorbeeld bij mijn granola recept (daar vind je ook meer informatie over fytinezuur). Of bij granen maak je hier bijvoorbeeld zuurdesem brood van. 

Groente en fruit

Groente wordt vaker gekookt om het voor het lichaam beter en makkelijker opneembaar te maken. En dus minder vaak rauw gegeten. En ook fermenteren is een belangrijk onderdeel bij traditionele voeding. 

Om deze blogpost niet te lang te maken zal ik nu verder gaan met de pro metabolic lifestyle en binnenkort nog een uitgebreider artikel schrijven over Weston A. Price en zijn bevindingen. 

En ik ga zeker ook met je delen waar je in Nederland goed vlees en zuivel kunt krijgen. Zodat we die bedrijven, die nog staan voor goede levensmiddelen, samen kunnen ondersteunen.  




Wat is een pro metabolic lifestyle

Als je op internet in het Nederlands gaat zoeken op pro metabolic lifestyle dan vind je eigenlijk helemaal geen informatie. Er komen wel een paar dieet sites naar boven met een dieet voor je metabolisme maar dat is nou net wat een pro metabolic lifestyle niet is. Het is absoluut geen dieet. Hoewel er ook steeds meer Engelstalige sites zijn die er wel een dieet van maken. 

Pro metabolic eten is eten om je metabolisme te ondersteunen. En het is een lifestyle die alles te maken heeft met bewustzijn. Niet alleen op het gebied van voeding maar ook hoe je je voelt, stressvermindering en hoe je leefomgeving is. Maak je bijvoorbeeld schoon met chemische producten en krijg je op die manier alsnog schadelijke stoffen binnen. Of maak je schoon met natuurlijke producten en zorg je goed voor jezelf en je omgeving. Neem je de tijd voor je maaltijden of schrok je alles snel naar binnen terwijl je naar de tv aan het kijken bent of achter je bureau zit op het werk. Zorg je voor voldoende slaap om te herstellen? Dit zijn allemaal onderdelen van een pro metabolic leven. 

Qua eten zijn er bij de pro metabolic lifestyle geen verboden. Het richt zich er juist op om te zorgen dat je alle goede voedingsstoffen binnenkrijgt van alle drie de belangrijke groepen (macro nutriënten): koolhydraten, eiwitten (proteïne) en vetten. Er zijn geen producten die je niet mag eten. Alhoewel ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat het een goed idee is om niet al die overbewerkte voeding te eten die de levensmiddel industrie ons door de strot probeert te duwen.

Diëten zijn nooit een goed idee. Ze zorgen ervoor dat je faalt voordat ze beginnen..


De belangrijkste richtlijnen voor een pro metabolic lifestyle.

Er zijn geen verboden maar er zijn wel een aantal richtlijnen die je kunt aanhouden om te eten voor je metabolisme. Dus om te eten om je stofwisseling te ondersteunen en zo alle cellen in je lichaam van goede voedingsstoffen te voorzien. En dit zijn richtlijnen die lijnrecht ingaan tegen een aantal zeer populaire dieetvormen op dit moment. 

  • Zorg dat al je maaltijden een goede verhouding bevatten van koolhydraten, eiwitten en vetten. Dit houdt je bloedsuikerspiegel in balans en zorgt ervoor dat je geen pieken in bloedsuiker krijgt tijdens de dag. 
  • Vermijd zoveel mogelijk sterk bewerkte voeding zoals bijvoorbeeld cornflakes, kant- en klaar maaltijden, lang houdbare melk, kant en klare toetjes uit het koelvak etc.
    Deze producten bevatten vaak veel ingrediënten waar ons lichaam niets mee kan en die schadelijk kunnen zijn voor onze gezondheid. 
  • Eet elke 3 uur een maaltijd of snack die dus bestaat uit koolhydraten, eiwitten en vetten. 
  • Eet je eerste maaltijd binnen 30 minuten na het opstaan. En ga nooit sporten met een lege maag.
  • Eet altijd een snack voor je naar bed gaat om je lichaam en vooral je lever voldoende voedingsstoffen te geven om de nacht door te komen en al het belangrijke werk te doen.

Vooral de laatste 3 regels waren voor mij echt nieuw. Door mijn traditionele voeding had ik geen moeite met het vermijden van bewerkte voeding en gezonder eten. 

Maar ik was geen regelmatige eter. Ik kan rustig uren zonder eten werken als ik bijvoorbeeld zoals nu een artikel aan het schrijven ben. Ik heb dan ook geen honger. En ik ging elke dag wandelen of sporten zonder iets te eten. Mij was namelijk jaren geleden verteld dat dit beter was om af te vallen. Dus ik wandelde of sportte al minstens 15 jaar lang meteen na het opstaan zonder iets te eten. En ook deed ik vaak aan intermittent fasten en at 's avonds na het avondeten niets meer. 

Het heeft echter nooit geholpen want ik ben er niet slanker (of gezonder) van geworden 😊.  En ik voelde me heel vaak 's ochends een paar uur na het ontbijt heel erg moe. En dat vond ik altijd zo vreemd omdat ik toch een gezond ontbijt at. En wat ik ook deed, koolhydraten weglaten, eiwitten weglaten of vet weglaten. Het maakte allemaal niet uit. Rond 12 uur kwam de dip. 

En nu eet ik sinds een maand volgens de pro metabolic richtlijnen en mijn vermoeidheid is weg. Dat is het eerste pluspunt voor mij en een reden om door te gaan met deze leefstijl. 

En mijn eerste maaltijd elke ochtend voor ik ga wandelen, is een banaan en een glas melkkefir. Zoals op de foto hierboven. 

Het weer in orde brengen van mijn lichaam, dat jarenlang geleefd heeft van kant- en klaar maaltijden, magere melk, zoetstoffen en light frisdranken en 20 jaar kunstmatige hormonen heeft gekregen van de pil (ooo zo slecht voor je lichaam, maar dat wist ik toen nog niet). Dat zal wel even duren. De overstap naar traditionele voeding een aantal jaar geleden was een goede start en ik voel dat de pro metabolic lifestyle me hier verder op weg gaat helpen. 

Ik ben ook nog aan het leren, maar zal mijn reis en tips op het gebied van een pro metabolic lifestyle de komende tijd graag met je delen. 

In volgende blogposts zal ik wat meer ingaan op de richtlijnen en natuurlijk ga ik ook recepten met je delen. Bijvoorbeeld op het gebied van zuurdesem, fermenteren, traditionele voeding maar ook aromatherapie. Want ook dat past in een pro metabolic lifestyle. Of zoals bovenaan mijn homepage staat: Natuurlijk leven in overvloed! En dat op alle vlakken van je leven. 

Heb jij al ervaringen met traditionele voeding of de pro metabolic lifestyle? Of wil je graag meer specifieke artikelen of recepten van mij zien? Plaats dan hieronder een reactie, dan kan ik ermee aan de slag gaan.


Reacties
Categorieën